Berbagi Amalan Pilihan: Fadilah Surat Al Fath

Fadilah Surat Al Fath

Apabila kita membaca Surat Fath secara mudawamah/rutin setiap hari, kelak akan dikumpulkan bersama orang-orang yang mati syahid, dan Allah membukakan pintu kebaikan/kegembiraan, baik urusan dunia maupun urusan akhirat. (khawasul Qur'an).

Apabila Surat Fath dibaca secara rutin/terus menerus setiap hari, Rasulullah Saw akan menjumpainya dan membe'atnya dalam mimpi, sedang pahalanya tidak beda dengan para sahabat yang ikut be'at dibawah pohon ridhwan (khawasul Qur'an).

Hadis yang diriwayatkan HR. Ahmad dan Muslim, Rasulullah Saw bersabda: "tidak diragukan lagi bagi para (pengikut perang) syahid Badar dan Hudaibiyah, masuk kedalam syurga".

Rasulullah Saw bersabda: "Orang yang membaca Surat Fath, dianggap sama dengan orang yang berperang syahid bersama-sama Rasulullah Saw. Ketika terbukanya kota Mekah".

Barang siapa yang semula lemah, jika membaca surat ini sebanyak-banyaknya maka akan menjadi kuat, yang semula rendah/terhina menjadi pangkat/mulia, yang mengalami kekalahan akan menjadi menang, yang semula kesulitan dalam hidupnya akan dimudahkan urusanya oleh Allah, yang mempunyai hutang akan dapat membayarnya, atau jika dibaca ketika dalam tahanan/penjara, maka dia akan segera dikeluarkan, dan siapa yang dilanda kekalutan fikiran/kesusahan, maka bacalah surat ini, insya Allah lenyaplah kesusahanya.